President-directeur van de NS Marjan Rintel wordt per 1 juli 2022 president-directeur van KLM. Op de website van de NS laat zij zich lovend uit over de NS. ‘Meer dan 20.000 medewerkers zetten zich iedere dag in voor duurzame mobiliteit en leefbaarheid’. Daar zit wat in. De trein levert immers de minste CO2 op per reizigerskilometer, zeker omdat de meeste treinen in Nederland op groene stroom rijden. Daarna zegt Marjan Rintel: ‘Bij KLM zal ik in een nieuwe omgeving blijven werken aan dezelfde doelen. En ik zal me inzetten voor een langdurige samenwerking met NS, omdat ik als geen andere weet hoe goed blauw past bij geel’.
Dezelfde doelen? Duurzame mobiliteit en leefbaarheid? De Nederlandse luchtvaart is de grootste uitstoter van CO2 van Nederland en ook de stikstofuitstoot is aanzienlijk. Daarnaast is er sprake van blootstelling van personeel en omwonenden aan lawaai en schadelijke stoffen.
Een forse vermindering van het aantal vliegbewegingen is volgens de Grootouders voor het Klimaat de enige oplossing. Dit kan door het schrappen van de belastingvrijstelling op brandstof en verhoging van de ticketbelasting. Door het duurder maken van het vliegticket zullen veel meer mensen op de trein stappen.
Het is eigenlijk een raadsel waarom de NS nooit een rechtszaak is begonnen tegen de staat/KLM om de vrijstelling van belasting op kerosine ongedaan te maken. Door deze vrijstelling is het reizen per vliegtuig veel goedkoper geworden dan het reizen per trein. De overheid heeft dus een ongelijk speelveld gecreëerd waarvan het spoor de dupe is geworden.
In een brief aan de nieuwe KLM baas sporen wij haar aan om het aantal vliegbewegingen drastisch te laten afnemen en zo groei om te buigen naar krimp. Dit is nodig om klimaatverandering tegen te gaan en een gezonde leefomgeving te creëren. Wij zullen volgen hoe mevrouw Rintel haar zware verantwoordelijkheid gaat invullen.