De Kerngroep heeft in december 2018 besloten op de thema´s vliegen, scheepvaart en landbouw een standpunt te formuleren ter aanvulling van het manifest.
Standpunt t.a.v. vliegen
Vliegen is verantwoordelijk voor 2-4% van de opwarming door broeikasgassen en dat aandeel stijgt snel. Wij vragen van de politiek om de groei van de uitstoot door vliegen een halt toe te roepen door maatregelen om de vrijstelling van belasting op vliegtuigbrandstof en BTW op vliegtickets op te heffen, de uitbreiding van luchthavens in Nederland te stoppen en vervanging van kerosine door duurzame biobrandstoffen geleidelijk te verplichten[1]. Wij vragen burgers om reizen per vliegtuig zo veel mogelijk te vervangen door klimaatvriendelijk vervoer en het te beperken en het te compenseren. Wij vragen bedrijven om het vliegverkeer zo veel mogelijk te beperken en te vervangen door video conferenties en de uitstoot van vliegen te compenseren.
Standpunt t.a.v. zeescheepvaart
Internationale zeescheepvaart is verantwoordelijk voor bijna 3 % van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat aandeel neemt toe omdat het vervoer van goederen blijft stijgen. Door het gebruik van zware stookolie wordt bovendien ernstige luchtverontreiniging veroorzaakt en in de poolgebieden opwarming van het ijs versneld. De bestaande internationale afspraken om de uitstoot in 2050 te halveren zijn volstrekt onvoldoende om de Parijs doelen te halen. Daarom vragen wij van de politiek om verplichtingen in te voeren voor schepen die Nederlandse havens aandoen om geleidelijk over te stappen op duurzame brandstoffen (biobrandstof, waterstof), niet alleen in de kustgebieden. Wij vragen ook om een maximale inzet om internationaal de scheepvaartsector te verplichten in 2050 tot een CO2 vrije scheepvaartsector te komen.
Standpunt t.a.v. landbouw
De landbouw in Nederland is verantwoordelijk voor ca 14% van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Het aandeel van de akkerbouw is minder dan 10% daarvan, ca 30% komt van de glastuinbouw, en ca 60% komt voor rekening van de veehouderij. De bijdrage van de Nederlandse veeteeltsector wordt nog vergroot door de import van soja als veevoer, en de daarmee gepaard gaande kap van tropisch oerwoud.
Wij vragen van de politiek om een structurele verandering van de landbouwsector te realiseren door de uitstoot van de glastuinbouw naar nul terug te brengen. Voor de veehouderij vragen wij om een forse reductie van de veestapel en het uit productie nemen van veenweidegebieden. Voor de akkerbouw vragen wij om een bevordering van de productie van plantaardige eiwitten, zodat een verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitconsumptie kan worden gerealiseerd.
[1] De Noorse regering heeft een wetsvoorstel ingediend dat luchtvaartmaatschappijen die actief zijn Noorwegen verplicht om in 2020 0,5% van de kerosine te vervangen door duurzame biokerosine, oplopend tot 30% in 2030.